Kap 4 Grundbegrepp i programmering
Från Mathonline
Version från den 15 augusti 2023 kl. 16.44 av Taifun (Diskussion | bidrag)
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.
Rekommendationer för namngivning, sid 54
Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Oinitierade och väl definierade variabler
Programmet NoInitial
+++ </div>
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.