Övningar 16 (C/Cpp 23)
Mån 16 okt, kl 13-16
<< Agenda | Genomgång 16 | Övningar 16 | Planering | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
Mata in koden Dice.cpp i Visual Studio och kompilera.
Denna övningstid ska du använda för att komma igång
resp. fortsätta med Inlämningsuppgift 2.
Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 lös följande övning:
Vidareutveckla programmet Dice genom att:
1) räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.
2) höja antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).
3) Ställ upp en frekvenstabell. Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga. Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje resultat visar kvoten:
- Frekvens / Antalet tärningskast
Denna kvot är den experimentella sanno¬ikheten för ett visst resultat.
Undersök på vilket sätt den experimentella sanno¬likheten närmar sig den ideala sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.