Kap 1 Objektorienterad programmering (forts.)

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Innehåll & struktur          Genomgång          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


1.4   Användning av klasser

Anv Klasser.jpg


1. Deklaration av en klass

Klassen Emp

Emp.jpg


2. Definition av ett objekt

3. Åtkomst till objektets medlemmar

Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


1.5   Klassens konstruktor

Inkapsling och dess problematik

Inkapslinga.jpg

Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är klassens konstruktor.


Vad är konstruktorn?

Konstruktorn är en speciell metod med tre egenskaper vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.

Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.


Exempel: Klassen Circle


Åtkomstmodifieraren private

Programmet Encapsulation

Encapsulation.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Konstruktorns tre egenskaper

KonstrEgenskapera.jpg


Default konstruktorn

Alla klasser i C# har automatiskt en default konstruktor som

initierar klassens datamedlemmar till default värden.

Default konstruktorn sätts ur funktion endast om man definierar en egen konstruktor.


Klassen CircleD med default konstruktor

CircleD.jpg


class skapar automatiskt en default konstruktor som inte har någon parameter: class().

Default konstruktorn initierar klassens datamedlemmar till defaultvärden.

Defaultvärdena är beroende av medlemmarnns datatyper: Taltypernas defaultvärde är 0.

String:s defaultvärde är " ". Referensernas defaultvärde är null osv.


Programmet EncapsulationD

EncapsulationD.jpg


Klassen CircleD:s datamedlem radius är fortfarande oåtkomlig här pga private.

Alla objekt måste skapas genom att anropa en konstruktor vare sig default eller egendefinierad.


Ett körexempel

Gando.jpg


Flera konstruktorer: Klassen Account

Account.jpg


Datamedlemmarna har ingen explicit åtkomstmodifierare, varken private eller public.

Men de är ändå private by default pga klassens inkapslingsegenskap.

De kan initieras endast via de publika konstruktorerna när ett objekt skapas.


Programmet CreateAccount

CreateAccount.jpg


"Ompekning" därför att samma referens myAccount används för att peka på det andra objektet.

S.k. Garbage collector rensar automatiskt det första, numera orefererade objektets minnesutrymme.

Ompekning motsvarar överskrivning av variablers värden hos variabler av enkel datatyp.


Ett körexempel

KorexFlera.jpg










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.