Kap 3 Datastrukturer och abstrakta datatyper

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Genomgång kap 2 Logik (forts.)          Genomgång kap 3 Datastruktr. ...          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


3.1    Vad är objektorienterad programmering (OOP)?


3.2    Objektorienterad design pattern med UML

Projekt Lönespecifikation

Definition av program ur ett objektorienterat perspektiv:

Kravspecifikation.jpg


UML design och modellering i fyra steg

Steg 1   Förstå problemet:   Läs kundens kravspecifikation (rutan ovan) om och om igen!

Steg 2   Identifiera problemets nyckelbegrepp:

  
Saker som är relevanta för verksamheten, som man behöver lagra information om.
  Vid implementeringen kommer nyckelbegrepp att bli programmets klasser.

Steg 3   Identifiera datamedlemmar till varje klass:   Vad består den av? Testa "Har"-relationen!

Steg 4   Identifiera metoder till varje klass:   Vad gör den eller vad kan man göra med den?

  Vilka operationer är relevanta, karakteristiska eller typiska för den?

Läs mer om UML design och modellering i fyra steg i kursboken, sid 93-96.


Klassdiagram

Resultat av modellering av projektet Lönespecifikation:

Klassdiagrama.jpg


Modellen ovan följer det objektorienterade modelleringsspråket Unified Modeling Language (UML):

Varje klass modelleras i en ruta som innehåller klassens datamedlemmar och metoder.

Minustecknen står framför datamedlemmarna och plustecknen står framför metoderna.

I de högra kolumnerna står datamedlemmarnas datatyper resp. metodernas returtyper.


  •    Modellen är projektets arkitektur och därför logiskt primär. Koden är sekundär.
  •    Modellen är oberoende av programmeringsspråket.
  •    Modellen måste vara objektorienterad för att programmet ska bli det.
  •    Modellen "planteras", koden växer ur modellen och följer den.
  •    Därför kallas omvandlingen av modell till kod implementation.


Implementation av modellen tas upp i kursen Objektorienterad programmering och design.


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.