Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Genomgång 7          Övningar 7          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Regler för namngivning av identifierare

Regler Namn.jpg


Svenska specialtecken

Svenska tecken.jpg


Rekommendationer för namngivning

Rek Namn.jpg


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Programmet ovan producerar exakt samma utskrift som programmet Variable.


Regel:   Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.


Vad händer vid deklaration och initiering?

Vad händer t.ex. i satsen int number1 = 5; ?

Vad hander.jpg


Oinitierade variabler

Programmet NoInitial

NoInitial New.jpg


Regel:   Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel.


Äldre versioner av C++

Programmet NoInitial

NoInitial Old.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2025. All Rights Reserved.