Skillnad mellan versioner av "3.1 Övningar till Kvadreringsreglerna och konjugatregeln"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(4 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 +
{{Not selected tab|[[Matte 2c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[3.1 Övningar till Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[3.1 Övningar till Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|Övningar]]}}
Rad 9: Rad 10:
  
  
<div class="ovnE">
+
<big><big>
<big><b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Gör övningarna i boken:&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</span></b>
+
<div class="ovnC">
 +
&nbsp;<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Läs de tre lösta exemplen i boken:</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
 +
----
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sid 52
 +
----
 +
Försök att lösa exemplen utan bokens<br>lösningar.
 +
</div>
 +
</big></big>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;sid 51, övn. 1418-1425
 
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;sid 52-53, övn. 1429-1445.
+
<big><big>
</big>
+
<div class="ovnE">
 +
&nbsp;<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Gör övningarna i boken:</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
 +
----
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sid 52-53
 +
----
 +
Kolla dina resultat i bokens facit.
 
</div>
 
</div>
 +
</big></big>
  
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
<big><b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Använd i alla övningar
+
<big><big>
 
+
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Använd alltid [[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|<span style="color:blue">kvadreringsreglerna och konjugatregeln</span>]] <span style="color:#931136"><u>direkt</u>:</span>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</span></b>
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|<span style="color:blue">kvadreringsreglerna och konjugatregeln</span>]] <span style="color:#931136"><u>direkt</u>:</span>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</span></b>
+
 
----
 
----
 
<math> \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 </math>
 
<math> \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 </math>
Rad 30: Rad 42:
 
<math> \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 </math>
 
<math> \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 </math>
 
----  
 
----  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<b>Ex.<span style="color:black">:</span></b> <math> \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 </math>
 
  
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Multiplicera inte parenteserna med varandra!</span></b>
+
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Dvs multiplicera inte parenteserna med varandra!</span></b>
  
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;För att lära dig att använda dem även <u>baklänges</u>.</span></b>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<b>Ex.<span style="color:black">:</span></b> <math> \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 </math>
  
</big>
+
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Detta hjälper dig att använda dem även <span style="color:red">baklänges</span>, se [[3.2 Faktorisering|<span style="color:blue">Faktorisering]]</span>.</span></b>
 +
</big></big>
 
</div>
 
</div>
  
 +
<br>
  
  
Rad 58: Rad 71:
  
  
 
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.
+

Nuvarande version från 10 maj 2024 kl. 11.31

       Innehållsförteckning          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


     Läs de tre lösta exemplen i boken:    


                           Sid 52


Försök att lösa exemplen utan bokens
lösningar.


     Gör övningarna i boken:    


                 Sid 52-53


Kolla dina resultat i bokens facit.


    Använd alltid kvadreringsreglerna och konjugatregeln direkt:    


\( \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)

\( \qquad\qquad (a \, - \, b)^2 \; = \; a^2 \, - \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)

\( \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 \)


    Dvs multiplicera inte parenteserna med varandra!

    Ex.: \( \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 \)

    Detta hjälper dig att använda dem även baklänges, se Faktorisering.











Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.