Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Logik för blivande programmerare (forts.)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med '__NOTOC__ v 43, ht 2022 {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |   {{Not selected...')
 
m
 
(26 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
v 43, ht 2022
 
 
 
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Lektion 5 (Algoritmer)| <<&nbsp;&nbsp;Förra lektion]]}}
+
{{Not selected tab|[[Lektion 6 (Algoritmer)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Innehall_Alg_Datastr_DPb.pdf|<span style="color:blue">Innehåll & struktur</span>]]}}
+
{{Selected tab|[[Kap 2 Logik för blivande programmerare (forts.)|Genomgång kap 2 Logik (forts.)]]}}
{{Not selected tab|[[Kap 2 Logik för blivande programmerare (forts.)|Dagens genomgång]]}}
+
{{Not selected tab|[[Kap 3 Datastrukturer och abstrakta datatyper|Genomgång kap 3 Datastruktr. ...]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 6 (Algoritmer)|Dagens övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 6 (Algoritmer)|Dagens övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (Algoritmer)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (Algoritmer)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
 +
<br>
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">2.4 &nbsp;&nbsp;Programserien Testa lösenord (forts.)</span></b> =
 +
= <b><span style="color:#931136">Kombination av NEGATION, OCH och ELLER</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
=== <b><span style="color:#931136">Programmet PasswdCapslock</span></b> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: 2_4_PasswdCapslock.jpg]]</div>
 +
 +
 +
=== <b><span style="color:#931136">Körexempel</span></b> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: 2_4_PasswdCapslock_Korex.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">De Morgans lagar</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: 2_4_De Morgans lagar.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">2.5 &nbsp;&nbsp;Mängdlära och logik</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big><big>
 +
Bläddra igenom PowerPointen i PDF (8 sidor)<span>:</span>
 +
 +
 +
<math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[http://www.taifun.se/images/stories/Mangder.pdf <b><span style="color:blue">Mängdoperationer och deras logik</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 +
</big></big>
 +
 +
 +
== <b><span style="color:#931136">Cartesisk produkt</span></b> ==
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Cartesisk produkt.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Kap 3 Datastrukturer och abstrakta datatyper|<span style="color:blue">Kap 3 Datastrukturer och abstrakta datatyper</span>]] när du är klar med all läsning ovan.</span></b> =
 +
 +
 +
  
 
<br>
 
<br>
  
= <b><span style="color:#931136">Agenda</span></b> =
 
<b><big><big><span style="color:blue">
 
::[[Kap 2 Logik för blivande programmerare|<span style="color:blue">Kap 2 Logik för blivande programmerare</span>]]
 
::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#2.1_.C2.A0.C2.A0Logiska_operatorer|<span style="color:blue">2.1 Logiska operatorer</span>]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#Programmet_AND_OR|<span style="color:blue">Programmet AND_OR</span>]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#Sanningstabeller|<span style="color:blue">Sanningstabeller</span>]]
 
::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#2.2_.C2.A0.C2.A0Datatypen_bool|<span style="color:blue">2.2 Datatypen bool</span>]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#Programmet_TruthTab|<span style="color:blue">Programmet TruthTab</span>]]
 
::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#2.3_.C2.A0.C2.A0NEGATION_som_logisk_operator|<span style="color:blue">2.3 NEGATION som logisk operator</span>]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#Programmet_GuessNEG|<span style="color:blue">Programmet GuessNEG</span>]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#NEGATIONens_sanningstabell|<span style="color:blue">NEGATIONens sanningstabell</span>]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#Logiken_i_Gissa_tal_spelet|<span style="color:blue">Logiken i Gissa tal spelet</span>]]
 
::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#2.4_.C2.A0.C2.A0Programserien_Testa_l.C3.B6senord|<span style="color:blue">2.4 Programserien Testa lösenord]]
 
:::::[[Kap_2_Logik_för_blivande_programmerare#Programmet_Passwd|<span style="color:blue">Programmet Passwd</span>]]­
 
::[[Övningar 5 (Algoritmer)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]]
 
  
  
Rad 45: Rad 66:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 29 oktober 2022 kl. 18.30

        <<  Agenda          Genomgång kap 2 Logik (forts.)          Genomgång kap 3 Datastruktr. ...          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


2.4   Programserien Testa lösenord (forts.)

Kombination av NEGATION, OCH och ELLER

Programmet PasswdCapslock

2 4 PasswdCapslock.jpg


Körexempel

2 4 PasswdCapslock Korex.jpg


De Morgans lagar

2 4 De Morgans lagar.jpg


2.5   Mängdlära och logik

Bläddra igenom PowerPointen i PDF (8 sidor):


\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)


Cartesisk produkt

Cartesisk produkt.jpg


Gå vidare med Kap 3 Datastrukturer och abstrakta datatyper när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.