Skillnad mellan versioner av "3.2 Övningar till Faktorisering"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 9: | Rad 9: | ||
− | |||
− | |||
− | | + | |
− | < | + | <big><big> |
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <b><span style="color:#931136"> Läs de tre lösta exemplen i boken:</span></b> | ||
+ | ---- | ||
+ | Sid 52 | ||
+ | ---- | ||
+ | Försök att lösa exemplen utan bokens<br>lösningar. | ||
</div> | </div> | ||
+ | </big></big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><big> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <b><span style="color:#931136"> Gör övningarna i boken:</span></b> | ||
+ | ---- | ||
+ | Sid 52-53 | ||
+ | ---- | ||
+ | Kolla dina resultat i bokens facit. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big></big> | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | <big><b><span style="color:#931136"> Använd [[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|<span style="color:blue">kvadreringsreglerna och konjugatregeln</span>]] <span style="color:#931136"><u> | + | <big><big> |
+ | <b><span style="color:#931136"> Använd alltid [[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln|<span style="color:blue">kvadreringsreglerna och konjugatregeln</span>]] <span style="color:#931136"><u>direkt</u>:</span> </span></b> | ||
---- | ---- | ||
− | <math> \qquad\qquad a | + | <math> \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 </math> |
− | <math> \qquad\qquad a | + | <math> \qquad\qquad (a \, - \, b)^2 \; = \; a^2 \, - \, 2\,a\,b \, + \, b^2 </math> |
− | <math> \qquad\qquad a | + | <math> \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 </math> |
---- | ---- | ||
− | <b>Ex.<span style="color:black">:</span></b> <math> \quad\; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 | + | |
− | </big> | + | <b><span style="color:#931136"> Dvs multiplicera inte parenteserna med varandra!</span></b> |
+ | |||
+ | <b>Ex.<span style="color:black">:</span></b> <math> \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 </math> | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:#931136"> Detta hjälper dig att använda dem även <span style="color:red">baklänges</span>, se [[3.2 Faktorisering|<span style="color:blue">Faktorisering]]</span>.</span></b> | ||
+ | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
Versionen från 10 maj 2024 kl. 11.33
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
Läs de tre lösta exemplen i boken:
Sid 52
Försök att lösa exemplen utan bokens
lösningar.
Gör övningarna i boken:
Sid 52-53
Kolla dina resultat i bokens facit.
Använd alltid kvadreringsreglerna och konjugatregeln direkt:
\( \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)
\( \qquad\qquad (a \, - \, b)^2 \; = \; a^2 \, - \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)
\( \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 \)
Dvs multiplicera inte parenteserna med varandra!
Ex.: \( \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 \)
Detta hjälper dig att använda dem även baklänges, se Faktorisering.
Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.