Skillnad mellan versioner av "3.2 Övningar till Faktorisering"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[3.1 | + | {{Not selected tab|[[3.1 Kvadreringsreglerna och konjugatregeln| << Förra avsnitt]]}} |
{{Not selected tab|[[3.2 Faktorisering|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[3.2 Faktorisering|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[3.2 Övningar till Faktorisering|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[3.2 Övningar till Faktorisering|Övningar]]}} |
Versionen från 10 maj 2024 kl. 11.36
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
Läs de tre lösta exemplen i boken:
Sid 52
Försök att lösa exemplen utan bokens
lösningar.
Gör övningarna i boken:
Sid 52-53
Kolla dina resultat i bokens facit.
Använd alltid kvadreringsreglerna och konjugatregeln direkt:
\( \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)
\( \qquad\qquad (a \, - \, b)^2 \; = \; a^2 \, - \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)
\( \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 \)
Dvs multiplicera inte parenteserna med varandra!
Ex.: \( \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 \)
Detta hjälper dig att använda dem även baklänges, se Faktorisering.
Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.