Skillnad mellan versioner av "3.2 Övningar till Faktorisering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 14: Rad 14:
 
&nbsp;<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Läs de två lösta exemplen i boken:</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
 
&nbsp;<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Läs de två lösta exemplen i boken:</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
 
----
 
----
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sid 54
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sid 54
 
----
 
----
 
Försök att lösa exemplen utan bokens<br>lösningar.
 
Försök att lösa exemplen utan bokens<br>lösningar.

Nuvarande version från 10 maj 2024 kl. 12.04

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


     Läs de två lösta exemplen i boken:    


                              Sid 54


Försök att lösa exemplen utan bokens
lösningar.


     Gör övningarna i boken:    


                     Sid 55


Kolla dina resultat i bokens facit.


    Använd alltid kvadreringsreglerna och konjugatregeln direkt:    


\( \qquad\qquad (a \, + \, b)^2 \; = \; a^2 \, + \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)

\( \qquad\qquad (a \, - \, b)^2 \; = \; a^2 \, - \, 2\,a\,b \, + \, b^2 \)

\( \qquad\qquad (a \, + \, b) \cdot (a \, - \, b) \; = \; a^2 \, - \, b^2 \)


    Dvs multiplicera inte parenteserna med varandra!

    Ex.: \( \quad\; (x \, + \, 3)^2 \; = \; x^2 \, + \, 6\,x \, + \, 9 \)

    Detta hjälper dig att använda dem även baklänges, se Faktorisering.












Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.