Kap 1 Objektorienterad programmering (forts. 2)

Från Mathonline
Version från den 24 november 2022 kl. 20.40 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Innehåll & struktur          Genomgång          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


1.6   Referensvariabler

Gå igenom texten (PDF 4 sidor):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)


1.7   Komposition

En bil har en motor. Båda är tekniskt komplexa objekt, byggda av experter.

Man sätter ihop bilen som ett objekt av klassen Bil genom att bygga in i den

en motor som i sin tur är ett objekt av en annan klass, klassen Motor.


Komposition är sammansättning av ett objekt med ett annat objekt (komponent).

För att kunna sammansätta objekt måste man först sammansätta klasser.

Komposition betyder sammansättning och är relaterad till modularisering.


Med hjälp av Lego-principen bygger man program med hjälp av redan skrivna

klasser som kan ingå som komponenter i andra klasser. Vi har:

  1. Komposition av klasser
  2. Komposition av objekt


Klassen Date

Date.jpg


Komposition av klasser

Klassen Employ

Employ.jpg


Komposition av objekt

Programmet Composition

Composition.jpg











Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.